2024 Yılı Süreli Yayın İstatistikleri belli oldu

BİK (Basın İlan Kurumu) verileri baz alınarak Süreli Yayın İstatistikleri hazırlandı. İnternet ziyaretçi trafiklerine dair veriler, kamuoyu ile paylaşıldı.

BF
Banu Fırıncılar Muhabir
YAYINLAMA
GÜNCELLEME
2024 Yılı Süreli Yayın İstatistikleri belli oldu
BF
Banu Fırıncılar Muhabir

SÜRELİ YAYIN İSTATİSTİKLERİ PAYLAŞILDI

TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) tarafından 2005-2023 yılları arasında yayımlanan Yazılı Medya İstatistikleri, 2024 yılından itibaren BİK (Basın İlan Kurumu) kayıtları esas alınarak Süreli Yayın İstatistikleri adıyla yayımlanmaya başladı. Yeni istatistikler, BİK (Basın İlan Kurumu) görev alanındaki süreli yayınlar üzerine sayısal verileri kapsıyor.

SÜRELİ YAYINLAR HAKKINDA KAPSAMLI VERİLER

Çalışmada, gazetelerin tirajları, internet haber sitelerinin ziyaretçi sayıları, resmî ilan ve reklamların sayısı ile bedelleri, içerik türleri, istihdam edilen basın çalışanlarının sayısı, kadın-erkek oranı, eğitim durumları ve görev unvanları gibi pek çok detay yer alıyor. 2025 yılında ilk defa internet haber siteleri de istatistiklere dahil edildi. Bu sayede resmî ilan ve reklam alarak kamu desteği alan yayınların genel durumu ortaya kondu.

SÜRELİ YAYIN SAYISI VE YAYIN TÜRLERİ

2024 yılında, mevzuat şartlarını sağlayarak BİK (Basın İlan Kurumu) aracılığıyla resmî ilan yayımlayan süreli yayın sayısı toplam 1102 oldu. Bunların 753'ü gazete, 349'u ise internet haber sitesi olarak kaydedildi. Sadece resmî reklam yayımlayan gazete, dergi ve internet haber sitesi sayısı ise 938 olarak belirlendi. 2023'te 2079 olan süreli yayın sayısı, 2024'te %1,8 azalarak 2040'a geriledi.

GAZETE TÜRLERİ VE YAYIN PERİYOTLARI

753 gazetenin %95,9'u yerel, %3'ü yaygın ve %1,1'i bölgesel yayınlardan oluştu. Yayın sıklığına bakıldığında, 456 gazete günlük, 297'si haftada 2 ila 6 gün arasında yayımlanıyor. Bu dağılım, yerel gazetelerin sayıca ağırlığını ve yaygınlığını gösteriyor.

İNTERNET HABER SİTELERİNİN KATEGORİLERİ

349 internet haber sitesinin %4,6'sı Genel Kategori, %5,4'ü 1. Kategori, %5,2'si 2. Kategori, %35,2'si 3. Kategori, %22,4'ü 4. Kategori ve %27,2'si 5. Kategori kapsamında yer aldı. Kategoriler, sitelerin içerik ve yayın politikalarını yansıtıyor.

SÜRELİ YAYIN SAYISI İL BAZINDA DAĞILIMI

Süreli yayın sayısı iller bazında değerlendirildiğinde İstanbul 372 yayınla ilk sırada yer aldı. Onu 109 yayınla Ankara, 97 ile Bursa, 93 ile Balıkesir, 89 ile İzmir, 82 ile Kahramanmaraş, 58 ile Konya ve 54'er yayınla Kocaeli ile Antalya izledi. Bu dağılım, basın faaliyetlerinin coğrafi yoğunluğunu ortaya koyuyor.

SADECE RESMÎ REKLAM YAYIMLAYAN YAYINLARIN SAYISI

Ülke genelinde sadece resmî reklam yayımlayan gazete ve dergi sayısı 474 oldu. İstanbul 251 dergi ile en fazla sayıya sahip kent olarak kayıtlara geçti. Ankara 71, İzmir ise 39 dergiyle bu listeyi takip etti. Bu yayınların periyotlarına bakıldığında 16'sı günlük, 59'u haftalık, 43'ü 15 günlük, 246'sı aylık, 64'ü iki aylık ve 46'sı üç aylık aralıklarla yayımlandı.

İNTERNET HABER SİTELERİNDE RESMÎ REKLAM YAYIMI

Sadece resmî reklam yayımlayan internet haber sitesi sayısı 464 olarak belirtildi. Bunların 69'u Kahramanmaraş, 64'ü Bursa, 44'ü İstanbul, 33'ü Balıkesir ve 31'i Kocaeli'de bulunuyor. Bu veriler, internet mecralarında reklam yayımının bölgesel farklılıklarını gözler önüne seriyor.

GAZETE TİRAJLARINDA DÜŞÜŞ SÜRÜYOR

2024 yılında gazetelerin toplam tirajı, 2023 yılına göre %27,5 azalarak 462.707.383 adede geriledi. Yaygın statüdeki 23 gazetenin tirajı 370.522.910, 722 yerel gazetenin tirajı 90.178.456, 8 bölgesel gazetenin ise 2.006.017 adet olarak gerçekleşti.

İNTERNET HABER SİTELERİNİN ZİYARETÇİ TRAFİĞİ

BİK'in (Basın İlan Kurumu) dijital ölçüm sistemi "BİK Analitik" sayesinde veriler arasında internet haber sitelerindeki trafik de yer aldı. Yıl boyunca toplam 9.292.640.555 tekil ziyaretçi, 46.714.549.465 sayfa görüntülemesi gerçekleştirdi. Ziyaretçi trafiğinin %56,1'i Genel Kategori internet sitelerinde yoğunlaştı.

İNTERNET HABER KATEGORİLERİNİN ZİYARETÇİ PAYLARI

Toplam ziyaretçilerin %14,6'sı 1. Kategori, %3,2'si 2. Kategori, %17,1'i 3. Kategori, %6,2'si 4. Kategori ve %2,8'i 5. Kategori internet haber sitelerinde yer aldı. Bu oranlar dijital haber platformlarının çeşitliliğini ve kullanıcı ilgisini gösteriyor.

YAYIN İÇERİKLERİNİN TÜRLERİ

Ülke genelindeki 2040 süreli yayının 1812'si siyasi, haber ve güncel içerik türünde yayın yaptı. Resmî ilan yayımlayan 753 gazetenin tamamı bu kategoriye dahil oldu. Dergi statüsündeki 474 yayından ise 261'i siyasi-haber-güncel, 85'i sektörel-mesleki, 47'si kültür-turizm-tanıtım, 32'si ekonomi-ticaret-finans, 16'sı fikir-sanat, 12'si magazin-moda-alışveriş, 10'u spor, 6'sı bilim-bilişim-teknik, 4'ü sağlık ve diğer 16 yayın da farklı türlerde içerik yayımladı.

İNTERNET HABER SİTELERİNİN İÇERİK DAĞILIMI

Toplam 813 internet haber sitesinden 798'i siyasi-haber-güncel, 7'si sektörel-mesleki, 4'ü spor ve 4'ü ekonomi-ticaret-finans içerik kategorisinde faaliyet gösterdi. Bu durum dijital medyada siyasi ve güncel haberlerin ön planda olduğunu ortaya koyuyor.

BASIN SEKTÖRÜNDE KADIN İSTİHDAMI ORANI

Gazete ve internet haber sitelerinde çalışan toplam 7719 basın personelinin 3013'ü kadınlardan oluştu. Gazetelerde çalışanların 1599'u kadın, 2716'sı erkekti. İnternet haber sitelerinde ise kadın çalışan sayısı 1414, erkek çalışan sayısı 1990 olarak belirlendi.

BASIN ÇALIŞANLARININ GÖREV DAĞILIMI

Gazetelerde çalışanların %44,5'i muhabir, %26,4'ü sayfa editörü, %19,4'ü yazı işleri müdürü, %7,4'ü yazar ve %2,1'i haber müdürü görevindeydi. İnternet haber sitelerinde ise istihdam edilenlerin %39,7'si muhabir, %36,4'ü internet editörü, %11'i sorumlu yazı işleri müdürü, %9,5'i yazar ve %3,4'ü haber müdürü olarak görev aldı.

BASIN ÇALIŞANLARININ EĞİTİM DÜZEYLERİ

Basın çalışanlarının eğitim durumları incelendiğinde %43,'’inin lisans mezunu olduğu belirlendi. Bunu %32,2 ile lise, %11,3 ile ön lisans, %10,1 ile lise altı, %2,6 ile yüksek lisans ve doktora mezunları takip etti.

İLAN VE REKLAM SAYILARI VE BEDELLERİ

2024 yılında yayımlanan resmî ilan ve reklamların toplam bedeli, 2023 yılına kıyasla %90 artışla 3.985.113.210 Türk Lirası oldu. Buna karşılık, 2023'te 158.221 adet olan ilan sayısı %7,1 azalarak 146.944'e geriledi. Kamu desteğinin %84,5'i resmî ilanlardan, %15,2'si resmî reklamlardan ve %0,3'ü özel ilan ve reklamlardan oluştu.

Yorumlar

Yorum kurallarını okudum ve kabul ediyorum.
Henüz yorum eklenmemiş, ilk yorum ekleyen siz olun.
Sonraki Sayfa