Tüm Özel Halk Otobüsleri Birliği TÖHOB’dan belediye ve hükümete çağrı
Tüm Özel Halk Otobüsleri Birliği TÖHOB, ücretsiz ve indirimli taşımaya çözüm bulunması için belediye ve hükümete çağrı yaptı.

Toplu taşıma belediyelerin görev alanına giriyor.
Bu yüzden belediyeler gelirlerinin önemli bölümünü otobüs filosu kurmaya ve çalıştırmaya ayırıyor.
Ancak otobüsler yüksek bir yatırım bütçesi gerektiriyor. Bunlara yedek parça, akaryakıt ve sürücü ve teknik personel eklendiğinde ortaya devasa yatırım rakamları çıkıyor.
Neredeyse, her belediye halkı düşünerek toplu taşımayı sübvanse ediyor. Yani zarar etmeyi göze alarak bilet fiyatlarını belli bir düzeyde tutuyor.
Belediyeleri bile zorlayan bu tablo özel sektörü sıkıntıya sokuyor.
Türkiye’nin hemen her şehrinde toplu taşımaya destek veren özel halk otobüsleri esnafı maliyetleri karşılamakta zorlanıyor.
Özellikle, 65 yaş üstü gibi hükümet tarafından ücretsiz biniş hakkı verilen gruplar günlük gelirleri aşağıya çekiyor.
Kimi belediyeler, yaptıkları anlaşmalar ve aldıkları kararlarla özel halk otobüsü esnafını destekliyor.
Buna rağmen, otobüsçü esnafı açısından şartlar giderek ağırlaşıyor. İşte, bir türlü çözüm bulamayan otobüsçü esnafı adeta isyan etti.
Tüm Özel Halk Otobüsleri Birliği (TÖHOB) sosyal medyadan bir açıklama yaptı.
Açıklamada, ücretsiz taşımaya çözüm bulunmadıkça günümüz ekonomik koşullarında toplu taşımanın sürdürülebilmesinin mümkün olmadığının altı çizildi.
Toplu taşımada kullanılan akaryakıtta vergi muafiyeti taleplerinin karşılık bulmadığını belirten TÖHOB, belediyelerin de tarifeleri enflasyona göre güncellemediğine dikkati çekti.
TÖHOB, belediyelerin aylık gelir desteğinin de bir günlük taşımayı bile karşılamadığını vurguladı.
Kalıcı çözüm üretilmemesinin esnafları yaptıkları işten soğuttuğunu aktaran TÖHOB, “kanun koyucuların ve belediyelerin siyasi kararları esnaflarımızı iflasa sürüklemiştir” ifadesini kullandı.
TÖHOB, özel sektör oldukları ve kamu bütçesi kullanmadıklarına işaret etti.
TÖHOB'dan toplu taşımaya çözüm önerisi
TÖHOB açıklamasında çözüm yolunu da şöyle gösterdi:
“ Ücretsiz seyahat kartları kesinlikle gelir durumuna göre ve sadece ihtiyacı olana verilmelidir.
Ücretiz taşıma yaş sınırı Dünya Sağlık Örgütü verilerine göre yeniden belirlenmelidir.
Engel oranı yükseltilmeli, hasta ve engelli ayrımı mutlaka yapılmalıdır.
Tüm ücretsiz seyahat hakkı olan gruplarda maaşları ortalamanın üzerinde olanlara ücretsiz seyahat kartı verilmemelidir.
Ücretsiz taşıma gelir destekleri olması gereken rakamlara çıkartılmalı ve her yıl yeniden değerleme oranında artırılmalıdır.
Özel halk otobüsleri ile ilgili tüm kararları alabilen belediyeler, indirimli taşımaya karar verirken yaş sınırı, gelir durumu gözetmeli, kanunda da belirtildiği üzere ücretsiz ve indirimli taşımayı desteklemelidir.”