Grand Kartal Otel'in sahibinin savunmaları ortaya çıktı

78 kişinin hayatını kaybettiği otelin sahibi Halit Ergül, adliyedeki ifadesinde, denetimlerin Kültür ve Turizm Bakanlığı kontrolörleri tarafından yapıldığını söyledi. Ergül, en son denetimin 15 Aralık 2022'de yine Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından yapıldığını bildirdi.

AA
Kaynak AA
YAYINLAMA
GÜNCELLEME
AA
Kaynak AA

GRAND KARTAL OTEL SAHİBİ TUTUKLANDI

Bolu Kartalkaya Kayak Merkezi’nde 78 kişinin hayatını kaybettiği Grand Kartal Otel yangınına ilişkin soruşturma kapsamında otelin sahibi Halit Ergül tutuklandı. Ergül, ifadesinde yangın gibi acil durumlarda otelin güvenlik, teknik servis, aşçıbaşı ve mutfak çalışanlarının sorumluluklarının bulunduğunu söyledi. Yangın ikaz butonlarının kontrolünden ise otelin elektrikçisinin sorumlu olduğunu belirtti.

OTELİN TARİHİ VE ŞİRKET YAPILANMASI

Halit Ergül, Bolu Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından yürütülen soruşturma kapsamında tutuklanan 15 zanlı arasında bulunuyor. Savcılık ve Bolu 2. Sulh Ceza Hakimliğine verdiği ifadelerde, otelin geçmişine ve şirket yapısına ilişkin detaylı bilgiler paylaştı. Ergül, Grand Kartal Otel ile Gazelle Otel’in aynı şirket bünyesinde olduğunu ve otelin 1997 yılında yapımına başlandığını, 1999 yılında tamamlanarak açıldığını söyledi. Otelin, 2019 yılında hayatını kaybeden kayınpederi Mazhar M. tarafından inşa edildiğini aktardı.

KİRALAMA VE RUHSAT SÜREÇLERİ

Ergül, aile içinde yönetim anlaşmazlıkları nedeniyle Kültür ve Turizm Bakanlığından alınan izinle Grand Kartal ve Kartal Otel'in kardeşler arasında kiralandığını ifade etti. 2007 yılında ise Grand Kartal Otel’in kendi şirketi olan Grand Kartal Turizm Ticaret AŞ’ye devredildiğini belirtti. Ergül, bu tarihten önce otellerin Turizm İşletme Belgesi ile işletildiğini, ancak oteller ayrıldıktan sonra İl Özel İdaresinden işyeri açma ve çalışma ruhsatı aldıklarını söyledi.

DENETİM VE SERTİFİKASYON SÜREÇLERİ

Ergül, otelin denetimlerinin Kültür ve Turizm Bakanlığı kontrolörleri tarafından yapıldığını belirtti. Ayrıca, her yıl denetim yönünden FQC Global Danışmanlık AŞ ile sözleşme imzalandığını ve bu şirketin otelin yangın, güvenlik, hijyen gibi yönlerden denetimlerini gerçekleştirdiğini aktardı. Ergül, bu denetimlerin sonucunda Sürdürülebilir Turizm Belgesi alındığını ve denetimlerin Bolu’da da faaliyet gösteren Ali A. isimli yetkili tarafından gerçekleştirildiğini dile getirdi.

DENETİMLERİN TARİHLERİ VE BELGELENDİRME SÜRECİ

Halit Ergül, Grand Kartal Otel'in yangın, güvenlik ve hijyen gibi konularda düzenli olarak denetlendiğini belirterek, otelin 2 Mart 2023 tarihinde Sürdürülebilir Turizm 1. Aşama Belgesi aldığını ifade etti. Bu belgenin düzenleme tarihinin 2 Mart 2024, geçerlilik tarihinin ise 2 Mart 2025 olduğunu vurgulayan Ergül, söz konusu belgenin otelin her yönden denetlendiğini gösterdiğini aktardı. Ergül, denetimlerin üç aşamalı olduğunu ve ilk aşamanın kapsamlı bir denetim içerdiğini, sonraki aşamalarda daha hafif denetimlerin yapıldığını söyledi.

GÜVENLİK VE TEKNİK SERVİSİN SORUMLULUKLARI

Otelin güvenlik hizmetlerinin Özel Öz Köroğlu Güvenlik Ltd. Şti. ile sağlandığını ifade eden Ergül, şirketle 5-6 yıl önce anlaşma yapıldığını belirtti. Ayrıca, otelin kendi özel güvenlik biriminin de bulunduğunu ve bu ekibin 24 saat boyunca otel içinde devriye gezdiğini dile getirdi. Güvenlik personelinin yangın alarmına basmak, sağlık sorunlarında ilgili birimlere haber vermek gibi görevleri olduğunu kaydeden Ergül, elektrik arızalarında müdahale eden bir teknik servis ekibinin de bulunduğunu söyledi.

MUTFAKTAKİ SORUMLULUKLAR VE ÇALIŞMA DÜZENİ

Otel mutfağındaki elektrikli eşyaların kontrolünün aşçıbaşına ait olduğunu açıklayan Ergül, mutfakta görevli çalışanların anormal bir durum fark ettiklerinde teknik servise bilgi vermesi gerektiğini ifade etti. Gece saatlerinde dört mutfak çalışanının kahvaltı hazırlamak üzere görev yaptığını, mutfak malzemelerinin sorumluluğunun da bu çalışanlara ait olduğunu belirtti. Ergül, otelin mutfağındaki ızgarada her türlü yağlı kızartma yapıldığını ve çalışanların görevlerini bu sorumluluk çerçevesinde yerine getirdiğini söyledi.

YANGIN TATBİKATLARI VE KAÇIŞ PLANLARI

Ergül, otelde her iki yılda bir yangın tatbikatı yapıldığını ve bu tatbikatların sezon açılışlarından önce tüm personelin katılımıyla gerçekleştirildiğini ifade etti. Otel odalarında, yangın sırasında kaçış yönlerini gösteren planların yer aldığını ve bu planlara uygun olarak ışıklı yönlendirme tabelalarının bulunduğunu belirtti. Ergül, dosyasında yangına hazırlık kapsamında yapılan işlemlerin belgeli olarak sunulduğunu söyledi.

YANGINI ÖĞRENME VE OTEL YÖNETİMİYLE İLİŞKİLER

Yangını eşinin kendisini aramasıyla öğrendiğini ifade eden Ergül, eşinin otel yönetimiyle hiçbir bağlantısının olmadığını ve sadece gezmek amacıyla zaman zaman otelde bulunduğunu belirtti. Yangın merdivenlerinin hem personel hem de müşteriler tarafından kullanıldığını ifade eden Ergül, otelin elektrikçisiyle yangın ikaz butonlarının çalışıp çalışmadığını bizzat kontrol ettiğini, bu butonlardan otelin elektrik teknisyeninin sorumlu olduğunu söyledi.

GENEL YÖNETİM VE OTELİN DURUMU

Otelin iç ve dış dekorasyonunun, kayınpederi Mazhar M.’den devralındığı şekilde kullanıldığını söyleyen Ergül, genel müdür olan damadı Emir Aras’ın kendisinden habersiz herhangi bir işlem yapmadığını ifade etti. Her departmanın kendi şefinin bulunduğunu ve çalışanların görev tanımlarına göre hareket ettiğini belirten Ergül, yangın tatbikatları ve kaçış planları gibi hazırlıkların otelde düzenli olarak yapıldığını vurguladı.

OLAY GÜNÜ YAŞANANLAR

Bolu 2. Sulh Ceza Hakimliğindeki ifadesinde, daha önce jandarma ve savcılığa verdiği ifadelerini tekrar ettiğini belirten Halit Ergül, yangın sırasında Gazelle Otel'de bulunduğunu söyledi. Yangın haberini aldıktan sonra olay yerine gittiğini ifade eden Ergül, "İtfaiye, yangın bölgesine benden yaklaşık 15 dakika sonra ulaştı." dedi. Ergül, otelde yangına karşı her türlü önlemin alındığını ve gerekli denetimlerin yapıldığını savundu.

DENETİMLER VE SONUÇLARI

Ergül, yangından önceki en son denetimin 15 Aralık 2022'de Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından yapıldığını söyledi. Bu denetimde, yalnızca engelli odalarının kapılarıyla ilgili eksiklik tespit edildiğini, ancak yangınla ilgili herhangi bir eksiklik bulunmadığını iddia etti. Ayrıca, otelin inşa edildiği dönemde yağmurlama sisteminin zorunlu olmadığını öne süren Ergül, daha sonraki denetimlerde de bu sistemin kurulması gerektiğine dair bir talimat verilmediğini belirtti.

YANGIN SİSTEMLERİ VE YETERSİZLİK SAVUNMASI

Yangına karşı alarm sistemi bulunduğunu söyleyen Ergül, yangının başlangıcında sistemin hasar gördüğünü ve bu nedenle çalışmadığını ifade etti. Ancak, duman dedektörlerinin devreye girdiğini belirten Ergül, otelin yanında bulunan 70 metrekarelik bir alan için rapor talebinin olduğunu, fakat otelin tamamı için bir talepte bulunmadığını dile getirdi. "Otelin tamamı için yapılan talebin geri çekilmesine yönelik herhangi bir isteğim olmadı." dedi.

BELGELER VE MEVZUATA UYGUNLUK

Ergül, 2007 yılında oteli hizmete açarken Bolu Belediyesinden yangına karşı yeterlilik belgesi aldıklarını ve daha sonra İl Özel İdaresinden açılış belgesinin temin edildiğini söyledi. Otelin her denetimden sonra eksikliklerin kendilerine sunulduğunu belirten Ergül, "Bana denetimlerde eksiklik olduğuna dair bir şey söylenmedi. Yangın merdivenlerinin mevzuata aykırı olduğu yönünde bir bildirim almadık. 2007 yılı mevzuatına uygun olarak inşa edilmiştir." ifadelerini kullandı.

DENETİMDE YETKİLİ ŞİRKET VE İTFAİYE İLİŞKİSİ

Yangın güvenliği ve genel denetimlerin, Turizm Bakanlığının yetkilendirdiği özel bir şirket tarafından yapıldığını belirten Ergül, bu şirketle ilgili bilgilerin savcılık aşamasında beyan edildiğini ifade etti. İtfaiyenin ise oteli denetlemediğini belirten Ergül, Turizm Bakanlığının düzenli olarak otelin denetimlerini gerçekleştirdiğini söyledi.

Yorumlar

Yorum kurallarını okudum ve kabul ediyorum.
Henüz yorum eklenmemiş, ilk yorum ekleyen siz olun.
Sonraki Sayfa