Trump'ın otomotiv tarifesi ABD’ye ağır fatura çıkarıyor

ABD Başkanı Donald Trump’ın nisan ayında yürürlüğe koyduğu %25’lik otomotiv ithalat vergisi, 2025 yılına kadar ABD’li otomobil üreticilerine toplamda 108 milyar dolarlık ek maliyet getirecek. Bu durum, Amerikan otomotiv sektöründe ciddi yankılar uyandırdı.

AA
Kaynak AA
YAYINLAMA
GÜNCELLEME
Trump'ın otomotiv tarifesi ABD’ye ağır fatura çıkarıyor
AA
Kaynak AA

Michigan eyaletinde bulunan Ann Arbor merkezli Center for Automotive Research (Otomotiv Araştırmaları Merkezi) tarafından yayımlanan analiz, Trump yönetiminin ithalat vergisinin sektöre etkilerini gözler önüne serdi. Rapora göre, Detroit merkezli üç büyük otomobil üreticisi Ford, General Motors (GM) ve Stellantis, bu maliyetin 42 milyar dolarlık kısmını üstlenmek zorunda kalacak.

h(2179334)

HER ARAÇ İÇİN BİNLERCE DOLARLIK EK VERGİ

Raporda, Detroit Üçlüsü olarak bilinen bu üç büyük firmanın ABD’de ürettikleri her araç için ortalama 5.000 dolar, ithal ettikleri araç başına ise yaklaşık 8.600 dolar vergi ödeyeceği tahmin ediliyor. Sektör genelinde ise bu rakamlar sırasıyla 4.239 dolar ve 8.722 dolar olarak hesaplanıyor. Bu veriler, ABD otomotiv sektöründeki maliyet artışının boyutlarını net bir şekilde ortaya koyuyor.

h(2179523)

ÜRETİM PLANLARINDA ZORUNLU DEĞİŞİKLİKLER

Trump’ın 3 Nisan’da yürürlüğe soktuğu tarifeler, küresel tedarik zincirine sahip otomotiv sektöründe büyük değişimlere yol açtı. Meksika ve Kanada’dan ithal edilen araçlar da bu vergilere tabi tutulurken, ABD-Meksika-Kanada Anlaşması’na (USMCA) uygun üreticiler, araçlarındaki ABD menşeli içerik oranına göre indirim alabiliyor. Ancak yeni vergi yükü, üreticileri üretim planlarını yeniden düzenlemeye itti. General Motors, Indiana’daki fabrikasında kamyon üretimini artırırken, Stellantis ise Kanada ve Meksika’daki bazı tesislerinde üretimi geçici olarak durdurdu. Bu kararlar, ABD’deki beş üretim tesisini doğrudan etkiledi.

h(2179468)

OTOMOTİV SEKTÖRÜNDEN TEPKİLER: “MALİYETLER ÇOK YÜKSEK”

Amerikan Otomotiv Politika Konseyi Başkanı Matt Blunt, Trump’ın ithalat tarifesiyle ilgili yaptığı açıklamada, “Bu analiz, %25’lik ithalat vergisinin sektöre getirdiği büyük maliyet yükünü açıkça ortaya koyuyor. Ford, GM ve Stellantis olarak ABD’de üretimi artırma hedefimiz doğrultusunda yönetimle diyalogumuzu sürdüreceğiz.” dedi. Ford tarafından henüz bir açıklama yapılmazken, General Motors ve Stellantis, konuyla ilgili yorumlarını sektör temsilcileri üzerinden iletti.

h(2179319)

ELEKTRİKLİ ARAÇ SEKTÖRÜ TEHLİKE ALTINDA

Trump yönetiminin elektrikli araçlara yönelik sübvansiyonları iptal etme ve tarifelerle ilgili aldığı kararlar, sektörün geleceğine dair endişeleri artırıyor. Elektrikli araç üreticileri, bu politikaların uzun vadede sektörde büyümeyi olumsuz etkileyebileceğini düşünüyor. Özellikle şarj altyapısına yönelik yatırımların durdurulması, tüketici güvenini zedeleyerek elektrikli araçlara geçiş sürecini yavaşlatabilir. Uzmanlar, bu durumun ABD’nin küresel elektrikli araç pazarındaki liderliğini tehlikeye atabileceğini belirtiyor.

SEKTÖR OYUNCULARI ENDİŞELİ

ABD’de Tesla, Ford ve General Motors gibi köklü şirketlerin yanı sıra Rivian, Lucid Motors ve Fisker gibi yeni markalar da elektrikli araç pazarında rekabet ediyor. Hyundai, Kia, Volkswagen ve Toyota gibi uluslararası devler de ABD pazarında aktif rol oynuyor. Ancak Trump’ın politikaları, hem yerli hem de uluslararası üreticiler için belirsizlik yaratıyor.

ÜST DÜZEY YÖNETİCİLERDEN KRİTİK AÇIKLAMALAR

Toyota’nın üst düzey yöneticisi David Christ, ithalat tarifelerinin tüketiciler için araç fiyatlarını artıracağını söyledi. İsveçli Polestar’ın CEO’su Michael Lohscheller ise küresel ticaret savaşlarının etkileri nedeniyle üretim kapasitesini Avrupa’ya taşımayı planladıklarını açıkladı. Ford CEO’su Jim Farley ise batarya üretimine yönelik sübvansiyonların iptal edilmesi durumunda şirketin küçülmeye gitmek zorunda kalabileceğini belirtti.

TRUMP’IN KARARLARI SEKTÖRÜN BÜYÜMESİNİ TEHDİT EDİYOR

Edison Elektrik Enstitüsü’nün raporuna göre, ABD’deki elektrikli araç sayısının 2035 yılına kadar 78,5 milyona ulaşması bekleniyor. Ancak Trump yönetiminin aldığı kararlar, bu büyüme hedeflerini tehlikeye atıyor. Şarj altyapısına yönelik yatırımların durdurulması ve elektrikli araç teşviklerinin iptali, sektördeki büyüme hızını ciddi şekilde yavaşlatabilir.

Yorumlar

Yorum kurallarını okudum ve kabul ediyorum.
Henüz yorum eklenmemiş, ilk yorum ekleyen siz olun.
Sonraki Sayfa