Türkiye'de bir ilk: Mozart'ın Türk Marşı artık yollardan yükselecek

Melodili Yol uygulamasıyla, Ankara'nın Nallıhan-Beypazarı yolunda araçlar seyrederken asfalt ile tekerlerin temasından Türk Marşı çıkacak.

DHA
Kaynak DHA
YAYINLAMA
GÜNCELLEME
Türkiye'de bir ilk: Mozart'ın Türk Marşı artık yollardan yükselecek
DHA
Kaynak DHA

MELODİLİ YOL PROJESİ NALLIHAN'DA HAYATA GEÇTİ

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye'nin ilk "Melodili Yol" uygulamasının Ankara'nın Nallıhan ilçesinde faaliyete başladığını duyurdu. Özel tasarlanan yol yüzeyindeki oyuk ve işaretlemeler, araçların belirli hızda geçişiyle Mozart'ın Türk Marşı'nı çalıyor. Sistem, lastik titreşimlerini nota frekanslarına dönüştürerek 100 km/s sabit hızdaki araçlarda 20 saniyelik bir melodi oluşturuyor.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu

YABAN HAYATINI KORUYAN ÖZEL TASARIM

Projenin Nallıhan-Beypazarı Devlet Yolu'nun 21. kilometresindeki Eymir köyü mevkiine konuşlandırıldığını belirten Bakan Uraloğlu, "Davutoğlan Yaban Hayatı Geliştirme Sahası'na 500 metre mesafede, ekolojik dengeyi bozmayacak şekilde kurgulandı" açıklamasını yaptı. Yüzey kaplamasında kauçuk modifiyeli asfalt kullanılarak hem melodi kalitesi artırıldı hem de aşınma direnci sağlandı.

İKİNCİ ETAP SİVRİHİSAR'DA BAŞLIYOR

17 Mayıs'ta Ankara-Eskişehir Devlet Yolu'nun 37. kilometresindeki Kertek mevkiinde başlayan 2. etap çalışmalarında, bu kez Beethoven'ın 9. Senfoni'sinin "Neşeye Övgü" bölümü seslendirilecek. Bakanlık verilerine göre, dünyadaki benzer uygulamalardan farklı olarak Türkiye'deki sistemler:

-Yerleşim yerlerinden en az 2 km uzakta

-Gürültü seviyesi 65 desibel sınırının altında

-Özel titreşim emici alt yapı katmanlarıyla donatılmış

TEKNİK KRİTERLER VE SÜRÜŞ GÜVENLİĞİ

Uraloğlu, sistemin verimli çalışması için kritik şartları şöyle sıraladı: "Düz yol kesitleri, maksimum %3 eğim, 100 km/s hız sabitleyici kullanan araçlar ve hafif taşıt trafiği gerekiyor." Proje kapsamında yol kenarlarına yerleştirilen akıllı sensörler, hız aşımı durumunda melodi yerine "Yavaşla" uyarı sesi veriyor.

DÜNYADAKİ BENZER UYGULAMALARDAN FARKLARI

Japonya ve ABD'deki örneklerin aksine Türkiye modelinde:

-Geleneksel enstrüman sesleri yerine orkestral eserler

-Yol ömrünü 7 yıla çıkaran nano kaplama teknolojisi

-Mobil uygulamayla melodi ön dinleme imkanı

bulunuyor. Bakanlık, 2025 sonuna kadar 10 ilde daha melodili yol yapımını planlıyor.

SÜRÜCÜLERDEN OLUMLU TEPKİLER

Pilot uygulama bölgesinde yapılan anketlere göre:

• Sürücülerin %82'si trafik stresinin azaldığını belirtti

• %76'lık kesim hız limitlerine daha fazla uyduğunu ifade etti

• Yol güvenliği ihlallerinde %40 azalma gözlendi

Projenin 2026'da otoyollarda uygulanması için AR-GE çalışmaları sürüyor.


Yorumlar

Yorum kurallarını okudum ve kabul ediyorum.
Henüz yorum eklenmemiş, ilk yorum ekleyen siz olun.
Sonraki Sayfa