Batarya sanayisinde stratejik hamle
Elektrikli araçlar ve enerji depolama sistemlerine artan ilgiyle birlikte Türkiye, batarya üretiminde önemli bir atılım yapmaya hazırlanıyor. 2025 yılının ikinci yarısında faaliyete geçecek 3 yeni lityum iyon batarya fabrikası, ülkenin enerji dönüşümünde stratejik rol oynayacak.

Kocaeli, İstanbul ve İzmir’de kurulacak bu tesisler toplamda 20 gigavatsaatlik yıllık üretim hacmine sahip olacak. İzmir’de faaliyet gösterecek Maxxen, yıllık 10 GWh kapasiteyle şebeke bazlı enerji depolama çözümleri sunacak. Ottomotive, Kocaeli’de iletişim altyapıları için batarya sistemleri geliştirirken, İstanbul’daki Reap Battery enerji depolama teknolojilerine odaklanacak. Reap Battery ve Ottomotive’in her biri 5 GWh üretim kapasitesiyle katkı sağlayacak.
YATIRIMLAR HIZLANIYOR, DÜZENLEMELER İVME KATIYOR
Batarya endüstrisindeki bu gelişmeleri değerlendiren PİLDER Başkanı Kadem Usta, elektrikli araç üretimindeki hızlanmanın yatırımlara doğrudan etki edeceğini ifade etti. Usta’ya göre, enerji depolama santralleriyle ilgili yönetmeliklerin yürürlüğe girmesi, sektörün önündeki belirsizlikleri büyük ölçüde kaldırdı ve bu durum önümüzdeki yıl yatırımları daha da hızlandıracak.
BATARYADA YERLİ ÜRETİMİN ÖNEMİ: KATMA DEĞER TÜRKİYE'DE KALSIN
Batarya maliyetlerinin yüzde 70’ini hücrelerin oluşturduğunu belirten Usta, sadece araç üretmenin değil, batarya sistemlerinin de yerli olarak geliştirilmesinin teknolojik bağımsızlık açısından hayati öneme sahip olduğunu vurguladı. “Katma değeri ülkemizde bırakmak istiyorsak, bataryayı da burada üretmeliyiz,” diyen Usta, bu sürecin sanayi politikası açısından stratejik olduğunu dile getirdi.
ELEKTRİKLİ ARAÇ KULLANIMI BİR VATAN GÖREVİ
Elektrikli araç kullanımının sadece çevreci bir tercih olmadığını vurgulayan Kadem Usta, bunun aynı zamanda milli ve küresel bir sorumluluk olduğunu ifade etti. “İthal akaryakıta olan bağımlılığı azaltarak cari açığı düşürmek mümkün. Aynı zamanda egzoz emisyonunu sıfırlayarak çevreyi korur ve düşük enerji maliyetleriyle bireysel ekonomiye katkı sağlarsınız,” dedi.
KÜRESEL BATARYA MALİYETLERİ HIZLA GERİLİYOR
Dünya genelinde batarya maliyetleri de düşme eğiliminde. 2023 yılında kilovatsaat başına 144 dolar olan lityum batarya üretim maliyetinin, 2025’te 100 doların altına inmesi bekleniyor. Bu düşüş, sadece araç üreticileri için değil, enerji depolama sistemlerinin yaygınlaşması açısından da büyük önem taşıyor.
2023 yılında 1 teravatsaat olan küresel batarya üretim kapasitesi, 2024’te 1,5 teravatsaate ulaşırken, bu yıl sonuna kadar 2 teravatsaat seviyesine çıkması bekleniyor. Türkiye’nin 20 GWh’lik katkısı, bu büyüyen pazarda önemli bir oyuncu olma yolunda atılmış somut bir adım olarak değerlendiriliyor.