BYD, Çin’de üretim frenine bastı
Elektrikli otomobil devi BYD, Çin'deki yavaşlayan talep ve biriken stoklar nedeniyle üretim kapasitesini düşürme kararı aldı. Şirket, bazı fabrikalarda gece vardiyalarını kaldırırken, yeni yatırımlarını da ertelemeye başladı.

Reuters’a konuşan fakat isimleri açıklanmayan iki kaynağa göre, BYD Çin genelinde en az dört fabrikasında gece vardiyalarını iptal etti ve üretim hacmini üçte bir oranında azalttı. Gerekçe olarak ise artan maliyet baskısı, zayıf iç talep ve hedeflenen satış rakamlarının yakalanamaması gösterildi.
BÜYÜMEDE CİDDİ YAVAŞLAMA
Geçtiğimiz yıl toplam 4,27 milyon araç satarak büyük bir başarıya imza atan BYD, 2024 için hedefini %30 artırarak 5,5 milyon adede çıkarmıştı. Ancak Nisan ve Mayıs aylarında üretim artış oranları sırasıyla yalnızca %13 ve %0,2 seviyelerinde kaldı. Bu oranlar, Şubat 2024’ten bu yana görülen en düşük büyüme seviyeleri olarak dikkat çekiyor.
STOKLAR ZİRVEDE, ÜRETİM FAZLASI SORUN YARATIYOR
BYD’nin agresif üretim politikası ve düşük fiyat stratejisi, satışları arttırmak yerine stokların şişmesine neden oldu. Çin Otomotiv Bayileri Derneği verilerine göre BYD bayilerindeki ortalama stok süresi 3,21 aya ulaştı. Bu oran, ülke genelindeki ortalama olan 1,38 ayın oldukça üzerinde.
FİYAT SAVAŞININ BEDELİ AĞIR OLUYOR
Şirket, rekabeti körüklemek adına en ucuz modelinin fiyatını 55.800 yuan (yaklaşık 7.800 dolar) seviyesine kadar çekmişti. Ancak bu fiyat kırma stratejisi, hem kendisini hem de rakiplerini kârlılık açısından zora soktu. Otomotiv sektöründe tedarik zinciri boyunca pek çok aktör, artan fiyat baskısıyla mücadele etmek zorunda kaldı.
BAYİLER KEPENK KAPATIYOR
Shandong eyaletinde büyük bir BYD bayisinin iflas ettiği, ülkede en az 20 satış noktasının kapalı veya atıl durumda olduğu bildiriliyor. Çin Otomobil Satıcıları Ticaret Odası, üreticilere çağrı yaparak, stokları eritmeden yeni araç sevkiyatlarının durdurulması gerektiğini vurguladı.
YETKİLİLER DURUMA MÜDAHALEDE
Çinli düzenleyici kurumlar da gelişmeleri yakından takip ediyor. Devlet, üreticilerden sorumlu fiyat politikaları uygulamalarını, tüketiciyi yanıltıcı kampanyalardan kaçınmalarını ve fiyat savaşına son vermelerini istiyor. Bu kapsamda sektör genelinde denetimler artırıldı.
YURT DIŞI PAZARLARDA YENİ HEDEFLER
İç pazardaki yavaşlamayla birlikte BYD, rotasını dış pazarlara çevirmiş durumda. 2025’in ilk beş ayında 1,76 milyon araç satan şirketin satışlarının yaklaşık %20’si ihracattan elde edildi. Bu oran, BYD’nin küresel büyümeye verdiği önemin artacağını gösteriyor.