Zorunlu eğitimde yeni model masada! Teklif Meclis’e taşınacak
Milli Eğitim Bakanlığı, 4+4+4’ün yerine alternatif bir yapı için düğmeye bastı. Bakan Yusuf Tekin, hazırlanan raporun ilk Kabine’de Cumhurbaşkanı Erdoğan’a sunulacağını, siyasi karar çıkarsa uygulamanın gelecek eğitim yılında başlayabileceğini söyledi.

Kamuoyunda uzun süredir tartışılan zorunlu eğitim süresi ve kademelerine ilişkin çalışma, Milli Eğitim Bakanlığı’nda tamamlandı. Bakan Yusuf Tekin, yeni modelin ayrıntılarını içeren raporu Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’a sunacaklarını belirterek “İlk Kabine Toplantısı’nda sunum yapmayı planlıyoruz. Siyasi karar çıkarsa takvimi yeni yıla göre dizayn ederiz. Meclis ayağı da olacak” dedi.
KABİNEYE SUNUM YOLDA
Tekin, geçen yıldan bu yana kamuoyu tartışmalarını izleyip teknik hazırlıkları sürdürdüklerini vurguladı. “Raporumuz hazır. Kabine’de Sayın Cumhurbaşkanımızın onayına sunacağız. Bu yıl içinde karar alınırsa, gelecek eğitim-öğretim yılı planını buna göre hazırlarız” ifadelerini kullandı.
YENİ ÇERÇEVE: 2+2 YA DA 3+1
Çalışmada iki ana alternatif öne çıkıyor: 2+2 ve 3+1. Her iki senaryoda da lise kademesinin son dört yılı esnek bir yapıya kavuşuyor. Model, öğrencilerin ilgi ve yeteneklerine göre farklı yollara yönelmesini hedefliyor.
LİSE SON İKİ YIL ESNEKLEŞECEK
Kulislere göre değerlendirilen seçeneklerde liselerin ilk iki sınıfı zorunlu eğitim kapsamında kalacak; 11 ve 12’nci sınıflar ise isteğe bağlı ve esnek kurgulanacak. Bu aşamada gençler; akademik derinleşme, mesleki-teknik eğitim, sanat veya spor programları gibi farklı patikalara yönelebilecek. Böylece hem iş gücü piyasasıyla daha erken temas hem de yetenek bazlı ilerleme amaçlanıyor.
PARLAMENTO SÜRECİ VE TAKVİM
Türkiye gazetesinde yer alan bilgilere göre, Kabine görüşmesinin ardından teklif Meclis’e taşınacak. Kabul edilmesi halinde düzenleme, gelecek eğitim-öğretim yılında kademeli olarak devreye alınabilecek. Bakanlık, uygulama takvimini ve geçiş hükümlerini ayrıca duyuracak.
“ÇAĞA UYUM” VURGUSU
Bakan Tekin, değişikliğin gerekçesini “çağın gerekliliklerine uyum” olarak özetledi. Ders içeriklerinin, ölçme-değerlendirmenin ve rehberlik hizmetlerinin yeni modele paralel güncelleneceğini, paydaşlardan (öğretmenler, veliler, sektör temsilcileri) geri bildirim almaya devam edeceklerini ifade etti.
GÜNDEMDEKİ SORULAR
Modelin ayrıntıları Kabine sunumuyla netleşecek. Geçiş döneminde mevcut lise öğrencilerinin durumu, üniversiteye giriş sistemine yansımalar, mesleki eğitim ve staj düzenlemeleri, açık öğretim imkânları ile bölgeler arası imkân eşitliği gibi başlıklarda ilave düzenlemelerin pakete eşlik etmesi bekleniyor.