Nallıhan’dan sonra bir melodili yol daha
Türkiye’de ilk kez 25.05.2025 tarihinde Ankara’nın Nallıhan ilçesinde uygulanan melodili yol, Edirne‑Kırklareli yolunda “Mehter Marşı” olarak düzenlendi.

Edirne‑Kırklareli kara yolunda devreye alınan melodili yol, 80 km/s hızla geçen sürücülere Mehter Marşı’nı dinletiyor; deneyim noktası Söğütlüdere mevkii.
MELODİLİ YOL NEDİR, NASIL ÇALIŞIR?
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının uygulamaya aldığı “melodili yol”, asfalt yüzeyine belirli aralıklarla yerleştirilen oyuk ve işaretlemeler sayesinde araç geçişinde ses üretiyor. Lastiklerin bu çizgilerden sabit bir hızla geçmesiyle titreşimler müziğe dönüşüyor ve önceden kurgulanan melodi sürücüler tarafından net biçimde duyuluyor.
EDİRNE‑KIRKLARELİ GÜZERGAHINDA MEHTER MARŞI DENEYİMİ
Edirne‑Kırklareli kara yolunun Söğütlüdere köyü mevkisinde oluşturulan özel kesimde, sürücüler 80 kilometre hızla ilerlediğinde Mehter Marşı çalıyor. Böylece yolculuk, hem keyifli bir sürüş deneyimine hem de hızın korunmasına katkı sağlayan akustik bir uyarı sistemine dönüşüyor.
GÜVENLİ HIZI TEŞVİK EDEN YENİLİKÇİ UYGULAMA
Melodili yol tasarımında, melodi netliği doğrudan hıza bağlı. Belirlenen hız aralığı sabit tutulduğunda ritim ve ezgi doğru biçimde oluşuyor. Bu sayede sürücülerin hız limitlerine uyması teşvik edilirken, monotonluk kaynaklı dikkat dağınıklığının da önüne geçilmesi hedefleniyor.
TÜRKİYE’DE İLK ÖRNEK ANKARA’DA HAYATA GEÇMİŞTİ
Sistemin Türkiye’deki ilk uygulaması mayıs ayında Ankara’da, Nallıhan‑Beypazarı Devlet Yolu üzerinde 25.05.2025 tarihinde devreye alındı. Edinilen olumlu geri bildirimlerin ardından proje farklı güzergahlara taşınarak yaygınlaştırılmaya başlandı. Edirne‑Kırklareli hattındaki yeni uygulama da bu kapsamın son örneklerinden biri oldu.
MELODİLİ YOL DÜNYADA İLK NE ZAMAN VE NEREDE YAPILDI?
Müzikal/şarkı söyleyen yol olarak bilinen “melodili yol” uygulaması dünyada ilk kez 1995’te Danimarka’da gerçekleştirildi. Danimarkalı sanatçı Steen Krarup Jensen ve Jakob Freud-Magnus, Jutland’da bulunan bir yolun asfaltını, aralıkları hesaplanmış çukurlar açarak ve hesaplanmış kalınlıkta çizgiler çekerek araçların yine belirli bir hızda geçtiğinde melodi oluşmasını sağladı.
Melodili yol fikri daha sonra 2007 yılında Japonya’da, Gunma ve Hokkaido’da “Melody Road” (melodi yolu) projeleri mühendislik olarak geliştirilerek yaygınlaştı; 2008 yılından itibaren de Güney Kore, ABD gibi ülkelerde çeşitli versiyonları uygulandı.