Kanser hastaları psikolojik desteğe ihtiyaç duyuyor
Kanserle Dans Derneği ve Değer Temelli Sağlık Derneği tarafından gerçekleştirilen ''Kanser Tedavisinde Hasta Beklentileri'' araştırması, kanser hastaları ve yakınlarının en çok ihtiyaç duyduğu desteğin psikolojik destek olduğunu ortaya koydu. Araştırma sonuçları, ''Ulusal Kanser Haftası'' kapsamında Ankara’da düzenlenen bir toplantıda paylaşıldı.
Ankara’da bir otelde düzenlenen etkinlikte Kanserle Dans Derneği ve Değer Temelli Sağlık Derneği’nin iş birliğiyle bir araya gelen uzmanlar, kanser hastalarının beklentilerini masaya yatırdı. Toplantıya Sağlık Bakanlığı Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürü Doçent Doktor Muhammed Atak, Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdür Yardımcısı Uzman Doktor Harun Bağcı, İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Profesör Doktor Haluk Özsarı, Türk Tıbbi Onkoloji Derneği Üyesi Profesör Doktor Umut Demirci ve Kanserle Dans Derneği Başkanı Sevil Gürkan katıldı. Araştırmanın sonuçları, kanser hastalarının tedavi sürecindeki ihtiyaçlarına ışık tuttu.
HASTALARIN %70'İ TEDAVİ SÜRECİNDE SORUN YAŞIYOR
Araştırmaya göre, kanser hastalarının %70’i tedavi sürecinde çeşitli zorluklarla karşılaşıyor. Özellikle psikososyal destek eksikliği, en çok dile getirilen ihtiyaç oldu. 2022 yılında yapılan ankette katılımcıların %89,23’ü ücretsiz grup terapisi ya da bireysel psikososyal destek almak istediğini belirtirken, bu oran 2025 yılında %91,81’e yükseldi. Ayrıca, %92,03 oranında hasta ve hasta yakını, diyetisyen desteği talep etti.

KETEM'DEN YARARLANMA ORANI DÜŞÜK
Araştırmada Kanser Erken Teşhis Tarama ve Eğitim Merkezi (KETEM) hizmetlerine ilişkin veriler de dikkat çekti. Katılımcıların %76,97’si KETEM’deki ücretsiz tarama hizmetlerinden haberdar olduğunu ifade ederken, %74,9’u bu hizmetlerden yararlanmadığını belirtti. Araştırma, KETEM’in ücretsiz hizmetleri konusunda daha fazla bilgilendirme yapılması gerektiğini ortaya koydu.
1.270 KİŞİLİK KAPSAMLI ARAŞTIRMA
Online olarak gerçekleştirilen araştırmaya toplam 1.270 kişi katıldı. Katılımcıların %86,69’u kadınlardan oluşurken, %42,36’sı kanser tedavisi gören hasta, %30,87’si tedavisi tamamlanmış hasta, %16,93’ü ise hasta yakını olarak kendini tanımladı. Araştırma, katılımcıların sosyo-demografik özellikleri, hastalık öyküleri ve tedavi süreçlerine ilişkin beklentilerini kapsayan 36 sorudan oluştu.
SAĞLIK HİZMETLERİ PANDEMİ VE DEPREMDE AKSAMADI
Araştırma, COVID-19 pandemisi ve 6 Şubat depremleri sırasında sağlık hizmetlerinin genel olarak aksamadığını gösterdi. Katılımcıların %77,87’si bu süreçlerde herhangi bir sorun yaşamadığını ifade etti. Ancak %11,48’i pandemi döneminde, %6,94’ü ise deprem sırasında psikososyal destek alamadığını belirtti. Ayrıca, hasta dernekleriyle iletişime geçenlerin önemli ölçüde fayda sağladığı tespit edildi.

TÜRKİYE'DE HER YIL 225 BİN KİŞİYE YENİ KANSER TEŞHİSİ KONULUYOR
Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdür Yardımcısı Uzman Doktor Harun Bağcı, kanserin kalp ve damar hastalıklarından sonra en sık ölüme neden olan hastalık olduğunu belirtti. Bağcı, "Dünya genelinde her 5 kişiden biri kansere yakalanıyor, her 10 kişiden biri ise bu hastalık nedeniyle hayatını kaybediyor. Ülkemizde her yıl yaklaşık 225.000 kişiye yeni kanser teşhisi konuluyor. Akciğer, meme ve kolorektal kanserler, hem dünyada hem de ülkemizde en sık görülen türler arasında yer alıyor." dedi.