Araç sahiplerini ilgilendiren gelişme: 1 Temmuz'da hayata geçiyor!

1 Temmuz'dan itibaren araç sahiplerini ilgilendiren yeni bir düzenleme geçerli olacak. Kaza esnasında araçların perte çıkmasına dair kurallar değişecek.

BF
Banu Fırıncılar Muhabir
YAYINLAMA
GÜNCELLEME
Araç sahiplerini ilgilendiren gelişme: 1 Temmuz'da hayata geçiyor!
BF
Banu Fırıncılar Muhabir

ARAÇLARDA HASAR SINIRI YENİDEN BELİRLENDİ

1 Temmuz 2025 itibarıyla yürürlüğe girecek yeni düzenlemeyle kaza sonrası araçlarda hasar değerlendirme kriterlerinde değişikliğe gidiliyor. Buna göre bir aracın onarım maliyeti piyasa değerinin %60'ının altında kaldığında araç pert sayılmayacak, tamir edilerek tekrar trafiğe çıkabilecek.

TAM HASAR VE AĞIR HASAR KRİTERLERİ AYRILACAK

Araçta meydana gelen hasarın KDV (Katma Değer Vergisi) dahil onarım maliyeti, piyasa değerini geçerse araç tam hasarlı olarak kayıtlara geçecek. Bu durumda hurda tescil işlemi yapıldıktan sonra sigorta şirketi araç sahibine tazminat ödeyecek. %60 oranının üzerindeki onarımlar ise ağır hasar olarak değerlendirilecek.

BELLİ PARÇALARDA HASAR VARSA PERT SAYILACAK

Bazı önemli parçalarda hasar tespit edilmesi halinde hasar oranı %60'ın altında olsa bile araç pert sayılacak. Taban, şasi kolları, tavan sacı, hava yastıkları, batarya, emniyet sistemleri ve elektrikli araçlardaki ana enerji hattı gibi parçaların hasarı bu kapsama giriyor.

ÇEKME BELGESİ ZORUNLULUĞU GETİRİLDİ

Ağır hasar durumunda araç, noter işlemleriyle trafikten çekilecek. Çekme belgesi sigorta şirketine sunulduğunda tazminat süreci başlayacak. Bu prosedür, sigorta sürecinin yasal dayanağını oluşturacak.

EKSPERLER YETKİLİ OLACAK

Araçların hasar durumları, eksperler tarafından değerlendirilecek. Ağır veya tam hasar kararları, sadece eksper raporlarıyla kesinleşecek. Sigorta şirketi ya da araç sahibi bu sürece müdahale edemeyecek.

5 GÜNLÜK RAPOR SÜRESİ

Eksperler, hasar incelemesini tamamladıktan sonra beş iş günü içinde Sigorta Bilgi Merkezi'ne rapor sunacak. Bu süre zarfında araçla ilgili tüm kararlar tamamlanacak. Ağır ya da tam hasarlı olmayan araçlar, hurda ihalesiyle satışa çıkarılamayacak.

İKİNCİ EL DEĞERLERİ DÜŞECEK

Hasar kaydı olan araçların ikinci el piyasasındaki değeri, emsallerinin gerisinde olacak. Özellikle %60'a yakın hasar gören araçlar, onarılmış olsa bile piyasa fiyatlarının %50 altına kadar düşebilecek.

SATIŞA UYGUNLUK DURUMU

Ağır hasarlı olmayan ve kritik parçaları zarar görmeyen araçlar, tamirat sonrası trafiğe çıkabilecek. Şasiye zarar gelmediği sürece sadece dış yüzeylerdeki kaporta aksamının değişimi veya boyanması araç kullanımına engel teşkil etmeyecek.

BOYALI VE DEĞİŞEN PARÇA ALGISI

Türkiye'de ikinci el piyasasında boya ve değişen parça hassasiyeti yıllar içinde arttı. Ancak Avrupa gibi ülkelerde bu tür durumlar fiyatı etkilemiyor. Galericiler tarafından oluşturulan bu hassasiyet, araç fiyatlarında düşüşe neden olabiliyor.

TAMİR YERİ SEÇİMİNE DİKKAT

Araçların onarımı merdiven altı olarak tanımlanan yerler yerine kurumsal ve deneyimli servislere yaptırılmalı. Yetkisiz tamircilerde yapılan işler, aracın güvenliğini tehlikeye atabiliyor. Özensiz tamiratlar, aracın uzun vadeli kullanımını olumsuz etkileyebiliyor.

Yorumlar

Yorum kurallarını okudum ve kabul ediyorum.
Henüz yorum eklenmemiş, ilk yorum ekleyen siz olun.
Sonraki Sayfa