ChatGPT kullananlar dikkat: Araştırma sonuçları endişe verici!
ChatGPT kullanan insanların, söz konusu sohbet robotunu kullanmayan insanlara göre daha düşük beyin aktivitesine sahip olduğu tespit edildi.

MIT ARAŞTIRMASI: YAPAY ZEKÂ ARAÇLARI ELEŞTİREL DÜŞÜNMEYİ ZAYIFLATABİLİR
MIT (Massachusetts Teknoloji Enstitüsü) Medya Laboratuvarı'nda yürütülen yeni bir araştırma, üretken yapay zekâ araçlarının öğrenme süreçlerine olası olumsuz etkilerine dikkat çekti. Araştırmada, özellikle ChatGPT gibi yapay zekâ destekli sistemlerin, kullanıcıların eleştirel düşünme becerilerini zayıflatabileceği yönünde bulgulara ulaşıldı.
BEYİN AKTİVİTELERİ EEG CİHAZIYLA ÖLÇÜLDÜ
Çalışma kapsamında yaşları 18 ile 39 arasında değişen 54 katılımcıdan üç gruba ayrılarak denemeler yazmaları istendi. Gruplardan biri ChatGPT, diğeri Google Arama kullanırken üçüncü grup hiçbir araç kullanmadan yazma işlemini gerçekleştirdi. Bu süreçte katılımcıların beyin aktiviteleri EEG başlıklarıyla ölçüldü.
CHATGPT KULLANAN GRUPTA DÜŞÜK BEYİN ETKİLEŞİMİ
Elde edilen EEG verileri, ChatGPT kullanan grubun beyin aktivitesinin en düşük seviyede olduğunu gösterdi. Ayrıca, bu grubun hem dilsel hem de davranışsal anlamda sürekli düşük performans sergilediği tespit edildi.
KOPYALA-YAPIŞTIR ALIŞKANLIĞI GELİŞTİ
Araştırma sırasında ChatGPT kullanan katılımcıların, her yeni denemede giderek daha fazla tembelleştiği ve sonuçta büyük ölçüde kopyala-yapıştır yöntemine yöneldiği gözlemlendi. Bu durumun, öğrenmenin yerini yüzeysel bilgi üretimine bıraktığı ifade edildi.
DENEMELER "RUHSUZ" BULUNDU
İngilizce öğretmenleri tarafından değerlendirilen ChatGPT destekli denemeler, içerik açısından duygudan uzak ve mekanik olarak nitelendirildi. Yapay zekâ ile hazırlanan metinlerin öğrenme derinliği açısından yetersiz olduğu görüşü dile getirildi.
BİLGİ DERİN BELLEĞE İŞLENMEDİ
EEG verileri, bu gruptaki kullanıcıların öğrendikleri bilgileri uzun süreli belleğe aktarmakta başarısız olduklarını ortaya koydu. Bu da ChatGPT ile gerçekleştirilen öğrenme süreçlerinin kalıcılıktan uzak olduğunu gösterdi.
GENÇLER İÇİN RİSKLİ OLABİLİR
Çalışmanın baş yazarı Nataliya Kosmyna, yapay zekânın özellikle gelişim çağındaki bireyler üzerinde olumsuz etkiler oluşturabileceği uyarısında bulundu. Kosmyna, bu araçların eğitimde yaygınlaşmadan önce etkilerinin daha iyi anlaşılması gerektiğini belirtti.
EĞİTİM POLİTİKALARINA UYARI
Kosmyna, eğitimde yapay zekâ kullanımıyla ilgili kararların aceleye getirilmemesi gerektiğini vurguladı. Araştırmanın sonuçlarının, bu teknolojilerin eğitime entegrasyonunda daha temkinli ve bilinçli bir yaklaşım benimsenmesini gerekli kıldığı belirtildi.