Yapay zekadan Mansur Yavaş'ın ''yol ve trafik'' paradoksuna yanıt!
ABB Başkanı Mansur Yavaş, “Ne kadar yol yaparsan o kadar trafik olur. İsterseniz yapay zekaya sorun” dedi. Biz de sorduk. İşte yapay zekanın yazdığı haber.
Mansur Yavaş'ın "Yol yapmak trafiği artırır" iddiası bilim ve mantıkla çelişiyor
Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Mansur Yavaş, "Kent merkezine daha fazla yol yapmak trafiği rahatlatır mı?" sorusunu yapay zekaya sormayı önererek, yeni yol yapımına karşı olduğunu bir kez daha vurguladı. Ancak bu iddia, hem bilimsel verilerle hem de temel mantıkla çelişiyor.
Yavaş'ın argümanına göre, daha fazla yol yapmak, daha fazla aracı çekecek ve sonuçta trafik yoğunluğu artacak. Bu mantığı diğer alanlara uyarladığımızda ortaya çıkan sonuçlar ise tam bir paradoks:
- Ne kadar çok hastane yapılırsa o kadar çok hasta olur.
- Ne kadar çok köprü inşa edilirse o kadar çok araç geçişi olur.
- Ne kadar çok konut yapılırsa o kadar çok evsiz olur.
- Ne kadar çok ücretsiz yemek dağıtılırsa o kadar çok aç olur.
- Ne kadar çok otopark yaparsan o kadar çok araba olur.
Mansur Yavaş’ın bu paradoksuna göre, belediyelerin açtığı Kent Lokantaları da büyük bir açlık kitlesi yaratacaktır.
Bu örnekler, ihtiyaca yönelik altyapı yatırımlarının talep yaratacağı ancak bunun mevcut sorunu çözmek yerine daha da kötüleştireceği varsayımına dayanıyor. Oysa gerçekte, hastane sayısının artması sağlık hizmetlerine erişimi kolaylaştırır, köprüler ulaşımı hızlandırır, konutlar barınma sorununu azaltır ve gıda yardımları açlıkla mücadelede kritik rol oynar.
Yavaş'ın bu tutumu, trafik sorununu çözmek yerine sürücüleri "yıldırarak" toplu taşımaya yönlendirmeyi amaçlayan bir çeşit "yıldırma politikası" olarak yorumlanabilir. Ancak bu yaklaşım, kent yaşamını zorlaştırır ve ulaşımda alternatif çözümler sunulmadan uygulandığı için sonuç “trafik yoğunluğu” olur.

Trafik yoğunluğunu azaltmak için yapılması gerekenler
Ankara'nın trafik sorununu çözmek için yalnızca yeni yollar inşa etmek veya yolları genişletmek yeterli değil. Sürdürülebilir ve akıllı ulaşım politikalarıyla desteklenmiş bir dizi önlem gerekli. İşte trafiği rahatlatacak bazı önemli adımlar:
1. Toplu Taşıma Sistemlerini Geliştirmek
- Metro, hafif raylı sistem ve banliyö tren hatlarının sayısını ve kapasitesini artırmak.
- Otobüs ve minibüs hatlarını optimize ederek sıklık ve erişilebilirliği iyileştirmek.
- Toplu taşıma araçlarını yenileyerek konforu ve çekiciliği artırmak.
2. Alternatif Ulaşım Seçenekleri Sunmak
- Bisiklet yolları ve yaya dostu caddeler oluşturmak.
- Paylaşımlı bisiklet ve elektrikli scooter sistemlerini yaygınlaştırmak.
- Araç paylaşım (carpooling) uygulamalarını teşvik etmek.

3. Akıllı Trafik Yönetim Sistemleri Kurmak
- Trafik ışıklarını akıllı sistemlerle yöneterek akışı optimize etmek.
- Gerçek zamanlı trafik verileriyle sürücüleri yönlendirecek uygulamalar geliştirmek.
- Şehir içi otoyol ve kavşaklarda dinamik şerit yönetimi uygulamak.
4. Yol Altyapısını İyileştirmek ve Yeni Eksenler Oluşturmak
- Mevcut yolların bakımını düzenli yaparak bozulmaları engellemek.
- Trafiğin yoğun olduğu güzergâhlara alternatif bağlantı yolları inşa etmek.
- Katlı kavşaklar ve tüneller gibi çözümlerle trafik sıkışıklığını azaltmak.

5. Kent İçi Yerleşim Planlamasını Gözden Geçirmek
- Yeni yerleşim alanlarını ulaşım ağına entegre etmek.
- İş merkezleri ile konut alanları arasındaki dengeyi sağlamak.
- Ulaşım odaklı kentsel dönüşüm projeleri hayata geçirmek.
6. Bilinçlendirme ve Teşvik Politikaları Uygulamak
- Toplu taşıma kullanımını özendirecek ücretlendirme ve kampanyalar düzenlemek.
- Trafiğe çıkma saatlerini esnekleştirecek çalışma modellerini desteklemek.
- Elektrikli ve hibrit araç kullanımını teşvik edecek altyapı ve vergi avantajları sunmak.
Mansur Yavaş'ın "yol yapmamak" stratejisi, sorunu çözmek yerine görmezden gelmek, bahane bulmak anlamına geliyor. Oysa Ankara gibi büyük bir kentin trafik sorunu, ancak çok yönlü, planlı ve bilimsel bir yaklaşımla aşılabilir. Yolları genişletmek veya yeni yollar inşa etmek tek başına yeterli olmasa da, diğer önlemlerle desteklendiğinde trafik yoğunluğunu azaltmada önemli bir rol oynayabilir.
Mansur Yavaş’ın yaklaşımı “Ne kadar yol yaparsan o kadar trafik olur.” değil, “Yeni yollar inşa etmek tek başına yeterli olmaz” olmalıdır.