Ankara'da trafik çıkmazı: TEPAV raporu ''asıl sorunu'' ortaya koydu!
TEPAV raporu, Ankara'daki trafik sıkışıklığının yol yetersizliğiyle sınırlı olmadığını, tek merkezli planlama, toplu taşıma eksikliği ve kentsel büyüme modelinin sorunu derinleştirdiğini ortaya koydu.
ANKARA’DA TRAFİK SORUNU DERİNLEŞİYOR
Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV), başkentte artan trafik sıkışıklığını inceleyen kapsamlı bir rapor yayımladı. Çalışma, sorunun sadece nüfus artışı veya geçici yoğunluklarla açıklanamayacağını, kent makroformu, toplu taşımaya erişim eksikliği ve tek merkezli yapı nedeniyle yapısal bir kriz oluştuğunu gösteriyor.

ANKARALILARIN EN BÜYÜK SORUNU TRAFİK
TEPAV tarafından yapılan ankete göre, 1.480 kamu çalışanının 1.209’u Ankara’nın en büyük sorununun trafik olduğunu belirtirken, barınmayı 865, su sorununu 367 kişi öncelikli problem olarak işaret etti. Bu veriler, Ankaralıların günlük yaşam kalitesinin büyük oranda trafik nedeniyle düştüğünü ortaya koyuyor.

ANKARA DÜNYADA 28. SIRADA
Raporda, INRIX 2024 Küresel Trafik Endeksi verilerine göre Ankara, dünya genelinde en yoğun 28. trafik sıralamasında yer alıyor. Nüfusuna göre bu yüksek sıralama, başkentte beklenenden daha yoğun bir trafik baskısının olduğunu gösteriyor.

KENT YAPISI TRAFİĞİ ARTIRIYOR
TEPAV mekansal analizine göre Ankara’nın batıya doğru saçaklanan yerleşim alanları ve merkezde yoğunlaşan iş, eğitim ve hizmet bölgeleri zorunlu uzun yolculuklar yaratıyor. Batıkent, Sincan, Eryaman, Keçiören, Çayyolu ve Gölbaşı gibi çeperlerde yaşayan milyonlarca kişi, her gün merkeze yöneliyor.
TOPLU TAŞIMAYA ERİŞİM SINIRLI
Raporda, başkentte 15 dakikalık yürüme mesafesinde toplu taşımaya ulaşabilen nüfusun yalnızca yüzde 36 olduğu; bunun yaklaşık 1,1 milyon kişiye denk geldiği vurgulanıyor. Karşılaştırmalı olarak İstanbul’da aynı oran yüzde 79. Bu durum, Ankaralıların özel araç kullanma zorunluluğunu artırıyor.
AKŞAM TRAFİĞİ GEÇ SAATLERE UZANIYOR
TEPAV’ın TomTom verileri, özellikle Eskişehir Yolu, İstanbul Yolu, Konya Yolu, Mevlana Bulvarı ve çevre bağlantı yollarında saat 18.00’den itibaren kırmızı yoğunluk gösteriyor. Trafik yoğunluğu akşam 20.00’ye kadar devam ediyor ve tek merkezli iş dağılımı ile yetersiz raylı sistem kapasitesi buna doğrudan etkili oluyor.
KIZILAY MERKEZLİ METRO YAPISI SORUNU DERİNLEŞTİRİYOR
Rapora göre Ankara’daki tüm metro hatlarının Kızılay merkezli olması, sistemin tek noktaya bağımlı çalışmasına yol açıyor. Aktarma seçenekleri sınırlı, alternatif merkezler oluşmamış ve yoğunluk Kızılay’da kilitleniyor. Çeperlerden merkeze gelen araç trafiği bu nedenle artıyor.

NÜFUS ARTIŞI VE YÜKSEK ARAÇ SAHİBİ SAYISI BASKIYI ARTIRIYOR
TEPAV, TÜİK verilerine dayanarak Ankara’nın son 10 yılda göç alan şehirlerden biri olduğunu ve hane başına otomobil sayısının hızla arttığını gösteriyor. Bu durum, özellikle Çayyolu, Eryaman ve Batıkent gibi çeperlerde trafiği daha da yoğunlaştırıyor.