Televizyon Öldü mü? Streaming Devrimi ve Biz

YAYINLAMA
26 Nisan 2025 08:08
GÜNCELLEME
15 Haziran 2025 20:17

Bir zamanlar ailecek ekran karşısında toplanıp reklam aralarında muhabbet ettiğimiz o günleri hatırlayanlar için garip bir soru: Gerçekten televizyon öldü mü? Yoksa dijital dönüşümle birlikte sadece yeni bir kimliğe mi büründü? Gelin bu sorunun cevabını birlikte arayalım.

AİLECEK TV KEYFİ: NOSTALJİK BİR RİTÜEL Mİ?

Hatırlıyor musunuz? Akşam haberlerinden sonra başlayan diziler için tüm ailenin aynı sofrada toplandığı o günleri... 2023 TÜİK verilerine göre, ailelerin sadece %35'i haftada bir kez birlikte TV izliyor. Peki ne zaman toplanıyoruz? IPSOS araştırmasına göre:

- Milli maçlarda (%68)

- Dizi final bölümlerinde (%42)

- Yılbaşı özel programlarında (%55)

"Pandemi döneminde 'Diriliş Ertuğrul' finaliyle sokaklar boşalmıştı... Peki bugün kaçımız, 'Şahmaran'ın yeni bölümü için aynı heyecanla koltuğa koşuyoruz?" diye sormak geliyor içimden.

KUŞAKLARIN İZLEME ALIŞKANLIKLARI: DEVRİM Mİ, EVRİM Mİ?

X kuşağı ile Y kuşağının izleme alışkanlıklarına baktığımızda çarpıcı farklar görüyoruz:

ÖzellikX Kuşağı (1965-1980)
Y Kuşağı (1981-1996)
Ana Platform  
Geleneksel TV      
Netflix/YouTube    
İzleme Süresi
3-4 saat (TV)      
2 saat (streaming
Reklam Tepkisi
Sabırlı
AdBlock kullanıyor  


Statista 2023 verileri, Y kuşağının %62'sinin "Reklam izlemek yerine abonelik öderim" dediğini gösteriyor. X kuşağı için TV bir "mekân"ken, Y kuşağı için sadece bir "cihaz". Z kuşağı içinse artık o bile değil!

UZMANLAR NE DİYOR? GELECEKTE TV OLACAK MI?

Bu konuda uzman görüşleri üçe ayrılıyor:

“TV ÖLECEK" DİYENLER:

 İletişim Bilimleri Profesörü Aslı Tunç'a göre: "TV, 2030'a kadar lineer yayıncılığı bırakacak. İzleyici, tıpkı gazeteler gibi onu da nostaljik bir obje olarak hatırlayacak." 18-25 yaş arası gençlerin %88'i TV'yi "aile büyüklerinin izlediği bir şey" olarak görüyor.

"TV YAŞAYACAK" DİYENLER:

Medya Sosyoloğu Dr. Emre Kızılırmak uyarıyor: "TV, toplumsal olaylarda 'ortak deneyim' yaratma gücünü koruyor. Unutmayın, Gezi'de ekranlar parklara taşınmıştı." Reuters Enstitüsü verileri, haber izleme oranlarının hala TV'de %67 ile zirvede olduğunu gösteriyor.

"HİBRİTMODEL GELECEK" DİYENLER:

Teknoloji Analisti Selin Öztürk'e göre: "Smart TV'ler ve FAST platformları (Tubi, Pluto TV), TV'nin dijitalle evliliğini sağlayacak. Reklamlar dönecek ama kişiselleştirilmiş olacak."

GELECEK: KUMANDA KİMDE?

Televizyon ölmedi, ama izleyicinin gücü arttı. Artık içerik tüketiminde zaman, mekân ve format bizim kontrolümüzde. Belki de asıl soru şu: "Bu kadar seçeneğin olduğu bir dünyada, ne izlemek istiyorsun?"

DÜŞÜNDÜREN SORULAR:

1. Sizce 2050'de çocuklarımıza "Televizyon nedir?" diye anlatacak mıyız?

2. En son hangi program için TV karşısında heyecanla beklediniz?

3. Reklamları özleyen var mı? (Çocukken "reklamlar bitti" diye bağıran bizdik!)

Yorumlar (0 yorum)
Yorum kurallarını okudum ve kabul ediyorum.
Henüz yorum eklenmemiş, ilk yorum ekleyen siz olun.